MAGAZIN SPORT

A 3 leggyakoribb sportsérülés és azok rehabilitációja

Ha sikerült kiválasztani az elképzeléseinknek legmegfelelőbb edzőtermet és mozgásformát; nincs más hátra, mint belevágni! Az Újév adta lendület azonban néha meggondolatlan, felelőtlen vállalásokhoz, „erőfitoktatáshoz” vezethet, aminek nem ritkán egy sportsérülés a vége. Ezért úgy gondoltuk, nem csak a mozgás pozitív oldalairól, hanem bizony az esetleges kockázatokról is muszáj ejtenünk pár szót.

Prevenció

A legtöbb sportrésülés megelőzhető a megfelelő bemelegítéssel (és nyújtással), valamint a túlterhelés elkerülésével; azaz a terhelés fokozatos adagolásával. Tehát, ha kihagytunk pár hetet – pláne, ha több hónapot vagy évet – a sportban, ne heti öt alkalom crossfittel kezdjük, és ne guggoljunk bele azonnal 120 kilóba; mondván, hogy korábban ez simán ment. Érdemes személyi edző segítségét kérni, vagy ha csoportos foglalkozásra megyünk, az első óra elején konzultálni a trénerrel. Természetesen ugyanez vonatkozik a sérülések rehabilitációját követő újrakezdésre is.

Ajánlatos a teljes testre dolgozni, heti többszöri edzésre bontva azt, hiszen – bár kevesen vannak tisztában vele – sok esetben nem is valódi sportsérülésről beszélünk, hanem az életmódbéli sajátosságok okozta deformitásról. A napi 8-10 órás ülőmunkát végzők esetében például gyakori a derék-, nyak- vagy a vállövi fájdalom, melyek kialakulásának kockázatát ezen részek izomzatának megerősítésével jócskán lecsökkenthetjük, sőt, a meglévő kellemetlenséget akár meg is szüntethetjük.

Azonban olykor mégis előfordulhat, hogy –akár teljesen véletlenül, beleset szerűen, önhibánkon kívül – begörcsöl a lábunk, meghúzzuk a hátunkat, vagy a combunkban elszakad egy izomrost. Mit tehetünk ekkor? Fontos tudni, hogy melyik fogalom mit jelent és mivel segíthetjük elő az adott problémából való felgyógyulást.

Izomgörcs

Tapasztaltad már, hogy az éjszaka közepén begörcsöl, „fennakad” a vádlid? Roppant kellemetlen, szúró érzés, ami akkor fordul elő, ha az izom akaratlanul összehúzódik, ám elernyedni nem képes.  Fiziológiai magyarázata az adott izom oxigén-, ill. tápanyagellátásának átmeneti zavara, de ha tartósabb ideig vagy gyakran jelentkezik a görcs, akkor érdemes orvoshoz fordulni, mert akár súlyosabb betegség is állhat a hátterében (keringési zavarok, arthrózis).

A magnézium-utánpótlás, a túlterheltség lecsökkentése és egy pár napos pihenés általában megoldja ezt a problémát, de van, hogy akár percek alatt is elmúlik. Igyunk sok folyadékot, nyújtsunk és a gyógymasszőr igénybe vétele is hasznos.

Húzódás

Nem csak a kezdő sportolók, labdajátékot űzők, atletizálók egyik legjellemzőbb sérülése a húzódás, de akár hétköznapi tevékenységek végzése közben is tapasztalható. Elég egy rosszul el(nem)tervezett mozdulat, hirtelen irányváltás (például ijedtedben hirtelen oldalra kapod a fejed) és máris kész a baj! Honnan tudod, hogy húzódással állsz szemben? Hideg, fuvallatszerű érzés járja át az érintett területet, amely bekeményedik és nyomásra fájdalommal reagál. Ilyenkor azonnal abba kell hagyni a mozgást, a súlyosabb következmények (izomrost-szakadás) elkerülése végett!

Húsz percig tartó hideg borogatás, fáslizás, felpolcolás javallott, intenzív, megerőltető mozgás kerülendő, ám a laza, átmozgató torna segítheti a rehabilitációt. Ha az otthoni házi praktikák (iszappakolás, kenőcs, finom masszírozgatás) pár napon belül nem hoznak enyhülést, mindenképp tanácsos szakemberhez fordulni.

Izomszakadás

Nem feltétlenül külső inger hatására következik be az izom-ín túlfeszülése, sokkal inkább olyan lobbanékony mozgások közben, mint például a sprint vagy az intervallum edzések: azaz a hirtelen felgyorsuló, lelassuló (esetleg azok kombinációja) mozdulatokat igénylő feladatok elvégzése során. A szakadás lehet részleges vagy teljes, a tünetek azonosak; hirtelen éles fájdalom, mely bevérzéssel, vérömlennyel és duzzanattal is járhat. Leggyakoribb előfordulási helyei: a vádliban, a combhajlítóban, a bicepszben,  a has- ill. mellizomban.

Az ultrahang és az MRI segítségével lehet diagnosztizálni a szakadást, de olykor röntgenre is szükség van, ha a csontot is magával rántotta a leszakadt izom a tapadásánál. A pihentetésen és a felpolcoláson, jegelésen kívül, speciális gyógytornára is szükségeltetik a legyengült izom megerősítésére. A gyógyulási esély az orvos iránymutatásainak betartásával 100%-os.

Mint láthatjátok, leselkedik ránk bőven veszély, még akkor is, ha a szándékaink nemesek: az egészséges, sportos életmódot tűztük ki célul. De csak emiatt lemondani róla butaság lenne! Egy kis sérülés senkit ne tántorítson el, a legtöbb esetben pár nap vagy hét kényszerpihenő után újra élvezhetjük a mozgás áldásos hatásait. Erőt, egészséget minden Sporttársnak!

Szöveg: Plézer Panna sportedző

Hozzászólás írása