Kiemelt MAGAZIN PROGRAMAJÁNLÓ

Eltáncolják a Varázsfuvolát a Margitszigeten – újra Budapesten a varázslatos Béjart balett

Erka
Írta Erka

A tavalyi nagysikerű vendégszereplés után, most Mozart legnépszerűbb művével, a Varászfuvolával tér vissza a világ talán legérdekesebb táncelőadásait létrehozó társulat a Béjart Ballet Lausanne a Margitszigetre. A nagyszabású előadást egyetlen alkalommal 2018. július 28-án szombaton, este 8 órától élvezheti a közönség a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.

 

A társulat repertoárját különleges atmoszférájú, témájú és látványvilágú előadások alkotják, palettájukon a populáris zenékre koreografált előadásoktól a legnagyobb klasszikusok innovatív újraértelmezéséig sok minden megtalálható. A Varázsfuvola eredeti koreográfiáját még a társulatalapító balett-mester, Maurice Béjart álmodta színpadra 1981-ben.

„Különös vállalkozásnak tűnhet, hogy teljes egészében eltáncoljanak egy operát. Pedig (ezt gyakran tapasztaltam) az énekhang a legcsodálatosabb társa a táncnak.” – nyilatkozta annak idején Béjart erről az egyedülálló vállalkozásról.

A mester egyébként afféle nehézsorsú és öntörvényű csodagyerekként Marseille-ben nőtt fel félárván, egy hét nyelven beszélő filozófus apa mellett, és maga is filozófiából doktorált. Táncolni gyerekkorában, orvosi tanácsra kezdett. 1945-től a marseille-i majd a Párizsi Opera balett társulatának tagja volt, a háború után döntötte el, hogy a táncnak szenteli az életét. Saját koreográfiákat kezdett készíteni, első saját társulatát Párizsban alapította 1954-ben, 1960-ban azonban Brüsszelben hozta létre világhírű táncegyüttesét a XX. század balettje társulatot. Béjart változatos alkotói és szellemi utat járt be, a külső és belső szabadság jegyében élt. „Muszájból nem tudok dolgozni. Őszinte természetem nem engedi, hogy olyasmit vállaljak, amihez nincs kedvem.” 1973-ban híres perzsa koreográfiái után áttért az iszlám hitre, spirituális útjáról könyvet is írt, melyet Henry Corbin francia filozófus és orientalista munkái ihlettek. Az Így táncol Zarathusztra című könyvben erről így ír: „Az „áttérés” nem megfelelő szó. Az iszlám egy pillanatra sem halványította el gyerekkorom katolicizmusát, nem akadályozott abban, hogy a buddhizmus lelkes követője legyek, és nem törölte ki lelkemből a szellem más csodái iránti rajongásomat. Az iszlám a spiritualizmus útjának egyik állomását jelenti számomra.” Ebből a belső szabadságból következően Béjart sokfelé kalandozó, nagyhatású, bátor és már-már eklektikus előadások sorát hozta létre és közben meghódította a világot.

 

Az együttes most második alkalommal újítja fel a Varázsfuvolát a régi tanítvány, a társulatvezető koreográfus, Gil Roman irányításával, akit Bejárt a lelki fiának és szellemi örökösének tekintett. Ebben a modern, mégis klasszikus balettelőadásban a hagyományosan dramatikus Varázsfuvola teljesen új megvilágításba kerül. A mese a zseniális, tiszta költészetbe, a gyermekkor rácsodálkozó világába vezet, mégis pontos, szigorú és ihletett rítus formájában jelenik meg, miközben csupa ötlet és játékosság. Egy friss, minden korosztály számára élvezetes és izgalmas előadást láthatunk majd, aminek sokféle üzenetét és összetett szimbolizmusát mindenki a maga módján, könnyedén és élvezettel értelmezheti. A komikus és játékos megoldások, a mágia és a nagyformátumú látványvilág egy grandiózus álomba vezet, amely nemcsak az opera ismerőit és kedvelőit varázsolja majd el, hanem mindenkit, aki részese lehet.

Hozzászólás írása