BUDAPEST Kiemelt MAGAZIN Motorsport SPORT

Forma-1 új köntösben

Már vége a nyárnak és a jó időnek, de még élénken él bennem az augusztusi Formula-1 Rolex Magyar Nagydíj. Nem csupán azért, mert remek és őrült versenyhétvégét láthattunk, de végre megtapasztalhattam: már nem csupán médiásként, nézőként is egyre nagyobb élmény ellátogatni hazánk Formula-1-es futamára.

Szerencsésnek tartom magam, hiszen évek óta akkreditált újságíróként veszek részt Magyarország legfontosabb autósport eseményén. Ilyenkor rendszerint találkozom az ország, vagy a világ más szegleteiből érkezett ismerőseimmel, és ahogy a munkám engedi, igyekszem őket meglátogatni a szurkolók részére kialakított fanzone-ban. Ez utóbbival kapcsolatban bátran elmondható: az elmúlt idők legjobb közösségi terét rittyentette össze a Liberty Media. A Forma-1 többségi tulajdonosa nézői visszajelzésekre (is) hagyatkozva, amerikai példára építi és fejleszti a bajnokságot. Rengeteg az új show elem, így a jegyet váltó nagyérdemű már egyetlen pillanatra sem unatkozik: Max Verstappen, Fernando Alonso, Sebastian Vettel bőrébe bújt mókás kis figurák szórakoztatnak, vagy épp a GP3-ban és a Forma-2-ben vitézkedő fiatalok mesélnek pályafutásukról, céljaikról.

Az impulzusok nem csak a nagyszínpadra koncentrálódnak, a pályán is többet kapnak a fanatikusok. Az újítások hatására a betétszériákban szereplők közelebb kerültek a nézőkhöz, amit ők még intenzívebb, jobb versenyekkel hálálnak meg. És akkor még nem is beszéltünk a fő attrakcióról, a Forma-1-ről. Ahogy annak idején a V6-os motorokra történő váltás, úgy az idei évtől kötelezően az autókra épített fejvédelmi rendszer sem aratott osztatlan sikert. De láss csodát, mégis minden a helyére került: a Halo teszi a dolgát, életeket ment – ráadásul design elemként még jól is fest.És bármennyire fura leírni, még a sokat kritizált hanghatás is rendben van, az álló helyzetből startoló autók mennydörgése talán erősebb is a régi éránál.

Csupán egyetlen dolog nem változott meg: a Mercedes lépéselőnye. Lewis Hamilton fölénye tovább konzerválódott, sőt, az eddig még „billegő körzeteket”már rendszerint a saját javára fordítja. Pontosan ezt történt a Hungaroringen is. A brit már az időmérőn bejelentkezett a Herendi porcelán trófeára, és a kaotikus özönvízben a leggyorsabbnak bizonyult. Formáját a versenyre is átmentette, és hibátlan teljesítménnyel megszerezte a győzelmet.

Különösen fájó pont ez a Ferrari szimpatizánsainak, akik már hosszú évek óta bíznak abban, hogy Sebastian Vettel megfordítja a dominanciát. Talán nem túlzás, hogy a második erőnek számító Scuderia Ferrari 2018-ra lényegében lefaragta a hátrányát, azonban az olaszok több olyan versenyt is eldobtak, amelyek sikerre váltásával jóval szorosabb lehetne a bajnokság. Ez a Hungaroringen sem sikerült, ráadásul a versenyhétvége krónikáját egy tragikus esemény is beárnyékolta: Sergio Marchionne a Ferrari konszern elnöke a nyári szünetet megelőző magyar futam előtt elhunyt.

A szomorú vakáció végeztével Belgiumban folytatódott a száguldás, és Spa Francorchamps Vettelnek hozott szerencsét. Ezután jöhetett Olaszország és Monza, ahol a Tifosi legendás szurkolása fogadta a csapatot. Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel szépen indította a hétvégét – a korelnök finn megnyerte a kvalifikációt, míg Vettel második lett -, ám az össznépi ünnepély mégis elmaradt: Hamilton kőkemény teljesítménnyel átlépte a hazai pályán esélyesebbnek vélt ellenfelet, és újból nyert. Így Szingapúrba már győzelmi kényszerrel érkezett meg a Ferrari, és ezt a vegyes fogadtatású személyi változás sem enyhítette: a közönségkedvenc „jégember” Räikkönent- Marchionne rendelkezése szerint -2019-től Charles Leclerc, az Alfa Romeo SauberF1 Team fiatal pilótájával cserél helyet. Nem Kimi a szezon egyedüli vezéráldozata, hiszen Daniel Ricciardo a Renault-hoz igazol, míg Fernando Alonso az év végén elbúcsúzik a száguldó cirkusztól. Egy ikontól megválni mindig nehéz dolog, ugyanakkor ne feledjük, a folyamatos változás is része a fejlődésnek. Ez a Formula-1 legfőbb mozgatórugója.

Hozzászólás írása