Flyerz Magazin - MINDENHOL OTT VAGYUNK!
yoga-tai-chi

Amikor mozgásról beszélünk, általában a testre gyakorolt hatását helyezzük előtérbe, pedig az elmére és a légzésre is egyaránt befolyással van. Ismert gyakorlat, hogy futás, biciklizés vagy más testedzés alatt sokan szeretnek zenét hallgatni, esetleg filmet nézni, így a figyelmük elterelődik  a monoton mozgásról és az idő is jobban telik. Mintha távolságot igyekeznének tartani a saját testüktől és azoktól a hatásoktól, amelyeket a mozgás előidéz.

A kínai gyógyító gyakorlatok végzése ezzel szemben teljes figyelmet igényel, szóbasem jöhet az előbb említett megoldás, hiszen a mentális jelenlét, az elme ráhangolódása legalább olyan lényeges, mint maga a fizikai aktivitás. Miért? A testtudatosság, a tudat koncentrálása, a légzés szabályozása együtt biztosítja azt a gyógyító hatást, amely a dao yinra jellemző és éppen ez a tulajdonsága különbözteti meg más testedzési formáktól.

Lassú dinamizmus

Kínai mozgásformáknál gyakran találkozunk lassan végzett mozdulatokkal: tévesen azt gondolhatjuk, könnyebb ilyen testmozgást végezni, mint más dinamikus sportot űzni. A lassú mozgásnak fontos szerepe van:maximalizálja a figyelmet és az érzékelést, és ez a nyugodt figyelem  érzékenyebbé tesz bennünket testünk jelzéseire is. A dao yin éppen ezen az elven működik: a test-tudat a jelenben gyökerezik, így ösztönösen koncentrálunk a fizikai érzetekre, légzésre, testtartásra.Egyfajta „mozgó meditációnak” is nevezhetjük ezt a történést.Ezzel a  testtudatossággal könnyedén észrevesszük például a stressz testi tüneteit. A szorongó aggódó egyén teste görcsössé, gyengévé válik, épp ezért fontos erős, magabiztos és ellazult állapotot generálni, hiszen így ellensúlyozható a test negatív hatása belső lelkiállapotunkra.

Test, légzés és tudat egysége

A dao yin a hagyományos kínai orvoslás szerves része, több ezer éves tudás bizonyítja testre és tudatra gyakorolt gyógyhatást.

A ki- és belégzésekkel együtt végezve a lassú mozdulatokat, a kettő kölcsönösen hat egymásra: lassú mozgás nyugodt légzést eredményez, ez pedig elvezet a nyugodt, derűs tudathoz. Amikor a test és a légzés teljes figyelemmel társul, olyan állapotbakerülünk, amely erősít, táplál és gyógyít. A mély, lassú hasi légzés nyugtatja az idegrendszert, ezáltal csökkan a szívverések száma, jól hat a vérnyomásra és csökkenti a stressz káros hatásait.Ez az állapot eredményezi a dao yin gyógyító hatását.

A daoyin hatékonysága nagyban függ attól, hogy mennyire tudjuk nyugodtan és koncentráltan tartani a figyelmünket. Gyakorlás során testünk fontos részeire vagy épp fájdalmas, beteg helyekre kell fókuszálnunk.

Szabad áramlás

A kínai orvoslásban az egészséget a yin és yang harmóniája, illetve a qi szabad áramlása alapozza meg. A szabad áramlás a qi, vér és a folyadékok finom, akadálymentes keringését jelenti. A modern gyógyászat ugyan nem ejt szót qi-ről, mégis felfedezhetünk párhuzamot a qi és a véráramlás működése között: mindkettő eljut a test minden részébe, biztosítva a test működését.

Mindenféle mozgás elősegíti a szabad áramlást, ezért érezzük magunkat frissebbnek, vitálisabbnak edzés, jóga, futás aerobic vagy taiji után. Azonban a mód, ahogyan a különböző gyakorlatok támogatják a folyamatot, teljesen eltérő. Az erőteljes edzések serkentik a szív, tüdő és izmok munkáját, a hatás gyors és intenzív. A hangulatunk és közérzetünk javul, de viszonylag rövid ideig tart mindez, különösen ha feszült, blokkolt lelkiállapotban vagyunk és a stressz oka nincs kezelve.

A csendesebb , befeléfigyelő kínai gyógyító gyakorlatok más módon érik el a szabad áramlást. Lágy és kemény mozdulatok, lazítás és erőfeszítés váltják egymást,miközbena mentális jelenlét és a nyugalom mindent átsző. Az áramlás a qi és a vér alapvető jellege, ha működik, akkor egészségesek vagyunk. Amikor pangás vagy elakadás gátolja az áramlást, megjelenika fájdalom. A dao yin lágy mozdulatai, a belső lazítás és mély légzés együttesen képes az efféle akadályok feloldására, ezáltal visszaállítva a test természetes működését.

A hagyományos kínai orvoslás egyik terápiás eszköze a mozgás. A dao yin mozgásrendszer ezt a szemléletet közvetíti ma is: miszerint a mozgás gyógyít. A kínai gerinctorna egy szelete a daoyin kiterjedt rendszerének, gyakorlatai a gerinc egészségét szolgálják, éppúgy alkalmas megelőzésre, mint kialakult problémák enyhítésére. A dao yin gyakorlása sok embernek segített már, rendszeres tornával sikeresen leküzdhető a hát és derékfájás, a rossz tartás és az ülő életmód okozta gondok. Soha nem késő elkezdeni, kortól, fizikai fittségtől függetlenül bárkinek ajánlott, hiszen a gerinc állapota egész életminőségünkre kihat, legyünk akár 18 vagy éppen 88 évesek.

Forrás: Nikolic Anita, kinaigerinctorna.hu

Leave a Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..