BUDAPEST Kiemelt MAGAZIN Motorsport SPORT

Molnár Bendegúz – “Hatalmas lépés lesz a Kamion-Eb”

Molnár Bendegúz szintet lépett. Az OXXO Racing Team fiatal pilótája egyszer csak a magasföldszinten – egészen pontosan egy MAN versenykamion volánja mögött – találta magát, és jövőre az FIA Európa-bajnokság mezőnyében tapossa a gázt. A komoly szakmai előrelépés a Flyerz Magazin motorsport rovatának érdeklődését is felkeltette, ezért kérdéseinkkel a legilletékesebbhez fordultunk.

Bendi, a Suzuki kupához képest két emelettel feljebb ülsz majd a következő szezonban: mennyire nagy ugrás ez technikailag, fizikailag és mentálisan?

Még soha, sehol nem vezettem ekkora járművet, így valóban hatalmas ez a lépés. Legfőképp a versenykamion súlya, tömege, méretei miatt – persze a hátsókerék hajtás, na meg brutális erő és a nyomaték is merőben szokatlan lesz. A feladattól nem félek, hiszen előttem is ültek már át pilóták kisebb autókból ekkora fenevadba. Szeretem a kihívásokat, és mindent el fogok követni, hogy minél hamarabb belerázódjak a ritmusba.

Mekkora motivációt jelent ez? 

Fegyelem és maximális koncentráció – ezt követeli meg a kamionversenyzés

Különösen nagyot. Egészen kis koromtól profi autóversenyző szeretnék lenni, ez egy olyan álom, amiért mindenre hajlandó vagyok. A csapat télen új gépet épít, én pedig már nagyon várom, hogy elkészüljenek, és elkezdhessem élesben a tapasztalatgyűjtést. Sok új dolgot kell tanulnom a vezetés szempontjából, ez azért is bír majd különleges jelentőséggel, mert az átlaghoz képest egy szerkezetileg és motorikusan is rendkívül más versenyjárművet kell megülnöm.

Specifikációra mit jelent ez a motorsportban kevésbé jártas olvasók nyelvére lefordítva?

Ördögi teljesítményt: 1200 LE 4500 Nm nyomatékkal megspékelve, ezt kell kordában tartani a versenyzőnek. Mellé 160 km/h végsebesség társul, amely a szabályok szerint néhány másodpercre átléphető, de a pilótának ezt is kontrollálnia kell, hogy ne büntessék. Különleges a váltó és a fék is: 16 fokozattal kell megbirkózni, a visszaváltásoknál gázfröccsökkel fenntartani a turbónyomást a jobb kigyorsításért, plusz a féket is megfelelően kell hűteni, hogy ne melegedjen túl a rendszer – mindez összetett dolognak hangzik, és az is. (nevet)

Tesztelted már a kamiont, vagy csupán szimulátorból ismerős az élmény?

Tesztelni még nem volt lehetőségem, így nem tudom, mire számítsak. Vannak olyan számítógépes programok, amikben lehet próbálkozni a kamionversenyzéssel, ezekből próbálok meríteni, valamint sok-sok belsőkamerás felvételt nézek korábbi versenyekről. De a jármű beállításait is el kell sajátítanom, hogyha eljön az én időm, akkor egyből hasznos információkkal tudjak majd szolgálni a csapatnak.

Fogalmaztatok meg konkrét célokat, vagy tanulóévnek szánjátok a következő szezont?

A következő év mindenképp a tanulásé, először össze kell szoknom a géppel és az OXXO-s srácokkal is, hogy megfelelően tudjuk fejleszteni az autót. Ennek ellenére nem titkolom, hogy szeretnék ott lenni a mezőny első felében, a dobogó közelében. Nagy célom és vágyam, hogy egyszer majd világbajnok legyek, ám ehhez előbb az Eb-t kellene megnyerni. Rajta vagyunk az ügyön!

 

Fotó: Burkus Dávid

Hozzászólás írása