GASZTRO MAGAZIN

Ne dőlj be az újévi drasztikus fogyókúra-őrületnek 2018- ban sem!

Hiába fogadtad meg, hogy idén másként lesz, visszafogod magad: nem eszel a nagyi isteni mézeskalácsából – annyit -, és tartod magad a hétköznapok normál étrendjéhez? Most sem sikerült (hiszen a nagyinak sosem lehet nemet mondani). Ne aggódj, nem vagy ezzel egyedül! A karácsony szent ünnepén bizony mi sem voltunk éppen „angyalok”…

Sürgős kármentesítés ’ON’

A felfokozott ünnepi hangulat elmúlt, a kollektív bűntudat-mentesítő családi környezet megszűnt, a karácsonyi díszek lassan leszedésre kerülnek: az év végi lazításnak pedig hivatalosan is vége.

Mi az, ami maradt? A plusz kilók a derekadon (amik már a karácsonyi habzsi-dőzsi előtt is ott voltak, de most mintha még inkább feszülne az a nadrág), és az a fránya bűntudat, amit a tükörbe nézve érzel, vagy amikor lehajolsz bekötni a cipőfűződ – ami most a szokásosnál is nagyobb erőfeszítést igényel.

Na persze senki nem szereti ezt az állapotot, úgyhogy miközben jól belemarkolunk a saját úszóguminkba, a legtöbben valami ilyesmit határozunk el: „Mától többé nem eszek cukrot és lisztet! Sőt, léböjtkúrát tartok vagy koplalok most két hétig!” Bár már ezerszer megjártuk ezt az utat, mégis bedőlünk annak a tévhitnek, hogy a drasztikus; 500-1000 kalóriás csodadiéták hatni fognak…

Még ha végig is bírjuk csinálni, és le is adunk kínkeservesen pár kilót, akkor is ott találjuk magunkat végül a jojo- effektus kellős közepén. Mi lenne, ha ezúttal bele se kezdenénk ebbe az őrültségbe?

Fogadd el a jelent

Valami olyasmit fogalmazz meg magadnak a tükör előtt, hogy „most épp itt tartok, így nézek ki, ez a helyzet” és pont. Ez is csak egy állapot (ami napról napra egyre jobb lesz).

Ne nézz vissza, felejtsd el a bűntudatot

A múlton rágódni teljesen felesleges: megetted azt a századik mákos bejglit; igen, vállald a felelősséget, aztán koncentrálj a céljaidra!

Legyen pontos, konkrét terved

Rázódj vissza a korábbi napi/heti rutinodba! Elő az edzéstervvel és az étrenddel! Ha törik, ha szakad, akkor is juss el az edzésre, és ha nincs kedved főzőcskézni, rendeld meg előre a heti menüt. Bár nincs szükséged drasztikus étrendre, ám arra igen, hogy egy jól összeállított diétát kövess!

A fokozatosság jó alternatíva

Bár a legjobb megoldás, ha egyik napról a másikra visszarázódsz az ünnepek előtti aktív, rendszeres életedbe, ha ez mégsem megy zökkenőmentesen, semmi baj: haladj lépésről lépésre! Az karácsonyról megmaradt falatokat is elfogyaszthatod: tervezz be napi egy szelet sütit, késő délelőttre vagy kora délutánra, amikor az inzulinszinted a legoptimálisabb az ilyen cukros finomságok feldolgozásához.

És ami a legfontosabb: mozogj! A sport olyan erőt és motivációt képes adni a céljaid eléréshez, amit egyetlen étrend vagy önjutalmazó mechanizmus sem. Lapozz a következő oldalra, hogy néhány különleges – talán eddig számodra ismeretlen- edzésformával ismerkedhess meg és válogass közülük kedvedre!

Szöveg: Plézer Panna sportedző