MAGAZIN SPORT

Sport és táplálkozás – 5 érv a ketogén diéta mellett

Régóta szemezel a ketogén diétával? Ha tetszett, amiket eddig olvastál erről a különleges étrendről, miért nem próbálod ki? A következőkben öt pontban mutatjuk be a csökkentett szénhidrátbevitelű, zsír alapú diéta jótékony hatásait (mellyel ráadásul a sportteljesítményed is fokozhatod!).

A bőség zavara

Napjainkban szinte minden héten újabb étkezési trenddel ismertetnek meg minket a modernkor táplálkozástudomány szakértői: ember legyen a talpán, aki el tud igazodni ezek között!

Mi úgy gondoljuk, ha már ennyi lehetőség áll a rendelkezésünkre; érdemes minél több diétát tesztelni, egészen addig, amíg meg nem találjuk azt, ami nekünk beválik. A tét ugyanis nem kevés: az ideális külső mellett az egészséges, vitális test megőrzése!

Fontos, hogy csak akkor kísérletezz orvosi felügyelet nélkül, ha semmilyen betegségben nem szenvedsz!

Mik azok a ketontestek, és mi a ketózis?

A ketonok a zsíranyagcsere melléktermékei (hasonló, mint a szénhidrát alapú étrend esetében, a cukrok fogyasztása során képződő glükóz). A tartósan alacsony (kb. 20-30 g/ nap) cukorbevitel hatására a szervezet szénhidrát raktárai kiürülnek, és azok helyett az elfogyasztott zsírok (illetve a zsírból a májban keletkező ketontestek) válnak fő energiaforrásainkká.

Sokan összetévesztik a ketózis fogalmát a ketoacidózissal, ami a cukorbetegség rettegett szövődménye és akár kómával is járhat. A ketózis ezzel ellentétben, a test válasza a ketogén étrendre, „zsírégető üzemódként” is emlegetik a jelenséget, amikor a ketontestek száma egy bizonyos szintet elér a vérben. Semmi kóros nincs benne, sőt, ha tovább olvasol, azt is megtudhatod, miért esküsznek sokan erre a módszerre.

Milyen pozitív mellékhatásokat tapasztalhatsz a ketózis állapotában?

  1. A test zsírraktárai megnyílnak, nagyobb mennyiségű felesleges kilótól szabadulhatsz meg, viszonylag zökkenőmentesen, pár egyszerű (de nem könnyű!) szabály betartásával. Ha a diétádat testmozgással is kombinálod, a siker még szembetűnőbb lesz!
  2. A ketogén étrend fehérje védő szereppel bír: a szervezeted a megfelelő zsírellátás mellett megóvja az izmaidat.
  3. A ketózis állapota az inzulinszintedet folyamatosan normális szinten tartja, ami szintén ideális hormonális környezetet biztosít a fogyáshoz, illetve számos betegséget megelőzhetsz vele; csak hogy a legkézenfekvőbbet említsük: a cukorbetegséget.
  4. A zsírok közel kétszer annyi kalóriát tartalmaznak, mint a szénhidrátok, ami azt is jelenti, hogy jóval tovább kihúzod egy ketós étkezéssel; hiszen a tested energiaellátása elnyújtott. Akkor is lesz erőd edzeni, ha órákkal előtte nem sikerült enned.
  5. Megszűnnek a cukor sóvárgás tünetei, a falási rohamok és az agyad is jobban fog; összességében energikusabb leszel, ha a cukorfogyasztás szintjét alacsonyan, a zsírbevitelt pedig mérsékelten magasan tartod.

Persze nem minden ember szervezete képes alkalmazkodni ehhez az étrendhez. Adj két hónapot magadnak, és ha a kezdeti tünetek (erőtlenség, fejfájás, ingerültség) nem szűnnek meg teljesen, talán érdemes módosítani a diétádon!

Hozzászólás írása