Flyerz Magazin - MINDENHOL OTT VAGYUNK!
Flyerz SelectionPROGRAMAJÁNLÓ

Aki elő tud jönni egy eredeti ötlettel, annak van helye a hazai street foodosok között

zing-burger-truck-1-900x600

A magyar street food mozgalom zászlóvivője, a Zing Burger története egy food truckból indult 2013-ban, ma pedig már két étteremben és négy food truckban árulják a város egyik legjobb hamburgerét. Sikersztori? Naná! Susánszky Ádámmal, a Zing  társalapítójával beszélgettünk arról, hogyan látja ő ma a hazai street foodot, március 14-én a 3. Gastro & Event Marketing Konferencián pedig a hatékony brandépítésről tart majd nektek előadást.

Hogyan látod a magyar street food jövőjét? Nem érzed túltelítettnek a piacot?

S. Á.: Elég sok street foodos van, de kevés ebből az, aki nemzetközi színvonalat tud felmutatni, úgyhogy még bőven nem telített. Aki magas minőséget képvisel, és ezt még egy eredeti ötlettel is megfejeli, annak mindenképpen van helye köztünk. Nem beszélve arról, hogy egy újabb minőségi megjelenés az egész hazai street food közeg színvonalát is emeli.

Magyarországon food truckok már a 2000-es évek közepétől voltak, az áttörést azonban a Zing jelentettete a magyar food truck történelemben 2013-ban. Milyen érzés etalonnak lenni?

S. Á.: Erre azt tudom mondani, hogy mi dolgozunk úgy, ahogy eddig, és hálásak vagyunk, ha értékelik.

A Zing csapat / Forrás: Zing Facebook-oldal

A food truckosok helyzetét nagyban nehezíti a merev jogszabályi környezet is. Léteznek már érdekvédelmi szervezetetek, tavaly demonstráció is szerveződött, egyelőre mégsem tűnik úgy, hogy enyhítenének a szigorú szabályozáson. Te hogyan látod ezt a kérdést?

S. Á.: Szerintem jó, hogy vannak a szabályok, ellenkező esetben elszabadulna a pokol. Az elején mi is küzdöttünk, de ma már inkább úgy látjuk, hogy tudjuk mihez tartani magunkat. Persze jobb volna, ha bizonyos területekre is ki lehetne települni, és megvannak a hátulütői, de nem hiszem, hogy jobb lenne, ha minden sarkon food truck állna. Amikor külföldön jártunk – talán Isztambulban, de nem emlékszem pontosan –, azt láttuk, hogy a bulinegyedben sorban állnak a food truckok, ott ezt szokták meg. Mi azért annyira nem vagyunk hozzászokva az utcai étkezéshez, és ez sok lenne még itthon.

Ez mit jelent, tapasztaltatok idegenkedést eleinte az utcai árusítás miatt?

S. Á.: Nem, egyáltalán nem. Régebben ugye bódékból ment az árulás, ezt cseréltük négykerékre. Végülis büféautó a food truck, csak szépen le van matricázva, hozzá van adva egy brand is, a kínálat pedig egy-egy termékre korlátozódik. A mai food truckok kialakítása egyébként abszolút EU konform, könnyen takarítható, tisztán tartható.

Egyetlen food truckból meg lehet élni? Van, aki cateringgel, nyáron fesztiválokkal, és előbb-utóbb étterem nyitásával törekszik a stabilitásra. Minden food trucknak ez a jövője?

S. Á.: A food truckozás egy amolyan félig-meddig vadregényes életforma, éppen ezért a többség a 20-as évei közepén vág bele. Aztán vagy működik, vagy nem, olyan nincs, hogy stagnálás. Ha nem működik, akkor nem kell erőltetni, ha pedig működik, akkor a növekedés bővülést kíván meg, hiszen már nem csak magunkért, hanem egy egész csapatért felelősek vagyunk. A másik, hogy 15-20 szezon alatt nem lehet egy életrevalót összekalapálni, és 50 éves fejjel már nem szívesen food truckozik az ember.

Szezon alatt a nyarat érted, igaz? Mik a lehetőségek télen?

S. Á.: A gasztrorendezvények elhúzódnak azért október végéig, aztán jön a karácsonyi szezon, ami szintén tele van lehetőségekkel, január-februárban meg lehet pihenni, megtervezni az évet, felújítani a food truckot stb.

Az elmúlt négy évben volt olyan döntésetek, lépésetek, amit megbántatok, és ma másképp csinálnátok?

S. Á.: Az egy tévhit, hogy egy sikeres vállakozás sikeres döntések sorozata. Mindig teszünk vargabetűket, tanulunk belőle, és legközelebb másképp csináljuk. Biztosan volt olyan kollégánk, aki nem volt velünk korrekt, voltunk olyan rendezvényen, ahol álltunk, hogy mit keresünk itt, és fizettünk fölöslegesen olyan marketingest, aki nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. De ma már okosabbak vagyunk. Ha az ember kudarcként fogja fel a rossz döntéseket, az nem jó, tanulni kell belőlük. Szerintem sokkal fontosabb, hogy merj dönteni, mert ha nem hozod meg a döntést, elvesztegettél egy lehetőséget. A kulcs a pozitív értelmezés, én pont ezért használom a sikeres rossz döntés kifejezést, mert az ebből nyert tapasztalat segít abban, hogy legközelebb jól dönts.

Ha kíváncsi vagy mindazokra a tapasztalatokra, amiket Ádám szerzett az elmúlt négy év során, gyere el március 14-én a 3. Gastro & Event Marketing Konferenciára!
Jelentkezés itt!

3. Gastro & Event Marketing Konferencia

Leave a Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..