GASZTRO

Diétás ételek: tévhitek vs. valóság

Unknown foodWoman eating question marks on a white plate, top view. Unknown or unredcognizable food concept.

Ki ne szeretne egészségesen táplálkozni? Levesszük az áruház polcáról az organikus címkével ellátott termékeket, esetleg megnézzük az összetevőket és visszatesszük azt, ami nem üti meg a “kellően diétás” mércénket.

Ezzel a módszerrel sajnos sokszor több kárt okozunk, mint hasznot a szervezetünknek. A csomagolás és a menő leírás néha bizony megtévesztő tud lenni, és csak hamis reményt ébreszt bennünk. Arról nem is beszélve, hogy rengeteg tévhit kering a köztudatban, és az interneten is. Oszlassuk is el ezeket a diétás ételeket övező félreértéseket, pontatlanságokat!

1. A lényeg, hogy alacsony zsírtartalmú legyen

A jó minőségű zsírok is az egészséges táplálkozás nélkülözhetetlen elemei; valójában ezeknek a makroelemeknek a napi kalóriabevitel körülbelül 30% -át kellene kitenniük. Az avokádó, az olívaolaj és a természetes mogyoróvaj például kifejezetten laktató és a bőrre, hajra és körömre is rendkívül jó hatással vannak. Ezek a dolgok mind a jó minőségű zsírok csoportjába tartozik, így fogyasztásuk kifejezetten ajánlott ahhoz, hogy szervezetünk jól működjön és az emésztésünk is a megfelelő módon végezze a dolgát. A vitaminok egy része csak zsírban oldódik és abban is raktározódik testünkben.

Az, hogy az alacsony zsírtartalmú ételek segítik a fogyást, mindenképpen az egyik legnagyobb diétás tévhit. Több kutatás és felmérés is megállapította már, hogy ez a megállapítás helytelen, nem ez a súlyvesztés kulcsa, sőt negatív hatással lehet a zsírok elhagyásával járó alacsony kalóriabevitel. Valójában a túlzott szénhidrát bevitel alakul át zsírszövetté. 

2. Reggelire granola, tízóraira müzliszelet

Érdemes átgondolni, hogy ezeket a finom falatokat belerakjuk-e a reggeli joghurtba. A legtöbb ember úgy gondolja, hogy a granola egészséges, mert teljes kiőrlésű gabonát és magvakat tartalmaz, azonban cukortartalma és telített zsírtartalma miatt ez egyáltalán nem így van.

A granola egy kifejezetten cukros étel, így egyáltalán nem ajánlott diétázóknak vagy azoknak, akik tartani szeretnék a súlyukat. Ugyanez érvényes a müzliszeletre is, mivel ennek a ragasztóanyaga is a cukor.

A cukorból a szervezet csak hamis energiát nyer, nagyon hamar zuhanni kezd a vércukorszint egy cukros étel elfogyasztása után. Javasolt házilag készíteni hasonló ételeket, természetesen a cukor elhagyásával.

Clock with healthy diet food. Diet concept

3. Gluténmentes ételek

A glutén egy fehérje, amely olyan gabonafélékben található, mint a búza, az árpa, vagy a rozs.

A gluténmentes ételek fogyasztása nem a diéta miatt kerülendő. Nem tartalmaznak kevesebb szénhidrátot és az emésztés sem lesz könnyebb egyáltalán attól, hogy egy kenyér vagy más pékáru gluténmentes.

Ezek a termékek sokszor kukoricalisztből készülnek, mely nem hogy diétás lenne, még rosszabb hatással van a testsúlyra, mint a hagyományos lisztekből készült társai. 

Ha gluténmentesen szeretnél mégis étkezni, javasoljuk, hogy használj köles vagy quinoa alapú liszteket, tésztákat. Ezek a vércukorszintre is jó hatással vannak és a glutén tartalomtól sem kell aggódni. De valójában gluténmentesen csak az arra érzékenyeknek kellene táplálkoznia.

4. Smoothie mindenek felett

Smoothie vagy gyümölcslé készítésekor elveszhet a gyümölcsben lévő rost, így sokkal gyorsabban növelheti a vércukor-, és inzulinszintet is. A rost ugyan kimarad, a gyümölcscukor viszont teljes mértékben bekerül a gyümölcslébe, így ez sem ajánlott egy diéta során.

A gyümölcsök fogyasztását diáta során leginkább nyersen ajánljuk, ráadásul a héjukkal együtt, hiszen így egész napra garantálják az energiát.

Összességében elmondható, hogy nem minden jó, amire rákerül a “zsírszegény”, “organikus” vagy “cukormentes” címke. Diéta során nagyon fontos, hogy mindent alaposan átnézz, mielőtt megveszel: olvasd el figyelmesen a címkét és az összetevőket, valamint a makrotápanyagok arányát. Aminek túl magas a szénhidráttartalma, az biztosan nem lesz jó hatással az alakunkra.

Leave a Comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .