GASZTRO

EZEK A LEGADDIKTÍVABB KAJÁK

topimage-pizza-special17-800x500

Az ételfüggőség egyre gyakoribb szenvedélybetegség napjainkban, mely a népesség legalább 20 százalékát érinti különböző mértékben. Jó, ha tudjuk azonban, hogy nem minden étel okoz ugyanolyan erős addikciót.

Az ételfüggők szó szerint rabjai bizonyos ízeknek: legyőzhetetlen erős késztetést éreznek, hogy kedvenc kajájukat magukévá tegyék, lehetőleg minél gyorsabban és minél nagyobb mennyiségben. A Michigani Egyetem kutatói néhány évvel ezelőtt megvizsgálták, mely ételek okoznak a legkönnyebben és a legerősebben függőséget – számol be a Healthline.

Ezek az ételek tesznek függővé

A tudósok 518 személyt vontak be kutatásukba, akiknek 35, természetes és feldolgozott étellel kapcsolatos viszonyát vizsgálták meg. A résztvevők 7-10 százaléka mutatta a teljes függőség tüneteit, 92 százalékuknál pedig megállapítható volt a normálisnál valamelyest nagyobb vágy egyes ételek iránt. A szakemberek a Yale Ételaddikciós Skálát használták (Yale Food Addiction Scale = YFAS), hogy megállapítsák, mely ételek okozzák a legnagyobb függőséget. A skála értékei 1 és 7 között mozognak: minél magasabb a szám, annál addiktívabb egy étel.

Ezek a legaddiktívabb kaják
Ezek a legaddiktívabb kaják, Fotó: MediaProduction / Getty Images Hungary

A 35 vizsgált étel közül ezek bizonyultak a legaddiktívabbaknak:

1. Pizza – 4,01

2. Csokoládé – 3,73

3. Csipsz – 3,73

4. Sütemények – 3,71

5. Fagylalt – 3,68

6. Hasábburgonya – 3,60

7. Sajtburger – 3,51

8. Cukros üdítőitalok – 3,29

9. Torta – 3,26

10. Sajt – 3,22

11. Bacon – 3,03

12. Rántott csirke – 2,97

13. Kalács – 2,73

14. Vajas pattogatott kukorica – 2,64

15. Gabonapehely – 2,59

16. Gumicukor – 2,57

17. Steak – 2,54

18. Muffin – 2,50

Nem véletlen, hogy a lista szereplői mind cukorban, zsírban vagy mindkettőben igencsak gazdagok. A legkevésbé addiktív ételek ellenben az alábbiak lettek:

1. Uborka – 1,53

2. Sárgarépa – 1,60

3. Bab – 1,63

4. Alma – 1,66

5. Barna rizs – 1,74

6. Brokkoli – 1,74

7. Banán – 1,77

8. Lazac – 1,84

9. Kukorica (nem sózott és vajas) – 1,87

10. Eper – 1,88

11. Natúr müzliszelet – 1,93

12. Tiszta víz – 1,94

13. Natúr keksz – 2,07

14. Perec – 2,13

15. Natúr csirkemell – 2,16

16. Tojás – 2,18

17. Mogyoró – 2,47

Mi okozza az ételfüggőséget?

Akárcsak a drogfüggőség és más addikciók esetében, a háttérben az agy jutalmazásért felelős rendszerének rendellenes működése áll. Ez a rendszer dopamint és más örömhormonokat szabadít fel evéskor, így garantálva, hogy a táplálkozás – ami ugye elengedhetetlen a túléléshez – pozitív dologként éljen benned. A cukorban és zsírban tocsogó gyorskaják azonban a normálisnál jóval erősebben váltják ki ezt a választ. Minél többet eszel belőlük, az agyad annál jobban rászokik a dologra, és egyre nagyobb mennyiség szükséges hozzá, hogy kiváltódjanak az örömingerek.

Az ételfüggőség ellen megfelelő étrenddel védekezhetsz. Próbálj minél több természetes, kevésbé feldolgozott ételt fogyasztani, amelyek normális mértékben aktiválják az örömhormonok termelődését, és nem okoznak addikciót.

Forrás: https://divany.hu/

Leave a Comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .