Flyerz Magazin - MINDENHOL OTT VAGYUNK!
Flyerz Selection

Garancia akár ajándékba is!

40

Sokféle ajándékozó létezik. Egyesek még mindig úgy gondolják, hogy a cuki zoknik, a csokoládé vagy egy üveg bor korszaka sosem ér véget. Mások azért sokkal több odafigyeléssel vásárolnak szeretteiknek, akár többedmagukkal közösen olyasmit, ami a család több tagját is boldoggá tudja tenni: legyen az akár háztartási gép vagy szórakoztató elektronika, illetve az ezek hosszabb élettartamához és a megajándékozott nyugalmához sokat hozzáadó kiterjesztett garancia. 

Kissé talán szokatlannak tűnik, sőt a romantikusabbak úgy gondolhatják, micsoda dolog garanciát adni ajándékként, de mint minden segítség, ez is a bajban ismerszik majd meg igazán, amikor már senki nem gondol a romantikára, csak szomorúan és tétlenül áll, mert a gyári garancia lejárta után néhány nappal a szeretett készülék – legyen az akár egy okoshűtő, mosógép vagy egy laptop – úgy dönt, innentől tapodtat sem működik tovább. 

A köznyelvben számos tévedés fordul elő arra nézve, hogy egy kereskedő hogyan biztosítja számunkra a meghibásodott termék gondozását. Sokak fejében a garancia, a jótállás és a szavatosság egymást fedő és eképpen felcserélhető fogalmak. Nézzük most meg, hogy melyik milyen lehetőségeket és jogokat ad a kezünkbe, ha a vásárolt termék meghibásodik esetleg más okból vinnénk vissza. 

A garancia mire garancia?

Kétféle módon keletkezhet jótállási kötelezettsége a kereskedőnek: vagy a jogszabály erejénél fogva kötelező jelleggel, vagy saját vállalása alapján önkéntesen. A kötelező jótállás időtartama a vásárlástól számított 1 év, az általános szavatossági idő pedig további 1 év a fogyasztók részére. A jótállást és a szavatosságot szokták összefoglaló néven garanciának nevezni. A kötelező jótállás ideje alatt a fogyasztók kérhetik a meghibásodott termék javítását, cseréjét, árleszállítást, vagy végső esetben a vételár visszatérítését a forgalmazótól. 

Jótállás vs. szavatosság

Jótállás esetén, amennyiben a kereskedő vitatja a meghibásodást, nem nekünk kell, hanem ő köteles bizonyítani, hogy a hiba nem valamilyen anyag vagy gyártási hibából ered, azaz a meghibásodást a nem rendeltetésszerű használat okozta, például mobilunk a kerámia főzőlapon maradt és ezért repedt be a képernyője. Szavatosság esetén a fogyasztót terheli ez a kötelezettség. 

Ünnepek és azokon túl: kiterjesztett garancia

Egyre több üzletben ajánlják fel a jótállási idő meghosszabbítását is kedvezményes áron, illetőleg lehetőség van a nem garanciális hibákra is baleseti garanciát kötni. Ilyen helyzetek lehetnek például a következők: monitor repedés, törés, lopás, baleseti kár. Ez utóbbit jelenti a garancia kiterjesztése, mely tehát külön biztosítás megkötésével jár, és ebben az esetben nem a kereskedőhöz kell majd fordulni hiba esetén, hanem ahhoz, akivel megkötöttük a kiterjesztett garanciára vonatkozó szerződést. 

A kiterjesztett garancia egyfajta készülék biztosítás, amely a háztartási gépekre kínál, a gyártói illetve forgalmazói garancián túl, azt meghosszabbítva jótállást.

A kiterjesztett garancia a készülék megvásárlását követően is megköthető, általában a gyári, alapgarancia lejáratát megelőző két hónapig. A kiterjesztett garancia biztosítás időtartama a gyári garancia tartamától és a vásárolt terméktől függően választható, így lehetséges 1 évre, 2 évre vagy akár hosszabb időre is megvásárolni. A különböző garancia-csomagok különböző tartalommal köthetők, természetesen a megfizetendő összeg is ennek függvényében változik. Léteznek olyanok is, amelyek kiterjednek az előre nem látható, hirtelen külső behatás következtében fellépő sérülés, törés, megsemmisülésre, a rendeltetésszerű, gondos használat mellett bekövetkezett hirtelen véletlenszerű folyadék károk okozta működésképtelenségre, vagy akár lopás, rablás esetén is segítséget nyújtanak. 

Ha meghibásodás történik, érdemes odafigyelni, hogy: 

  • Benne vagyunk-e még a kötelező jótállási időben? Ha igen, a vásárlás helyére kell visszavinnünk a készüléket, vagy a jótállási jegyen szereplő szervizbe?
  • Ha már több mint egy év eltelt, a kereskedő/gyártó vállalt-e hosszabb jótállási időt, és ha igen milyen feltételekkel?
  • Ha egyéb hiba merült fel (nem gyártási hiba, használatból eredő) például törés, nézzük meg, hogy vonatkozik-e rá a kiterjesztett garanciánk?

Az ünnepek lényege valóban a szeretet és nem feltétlenül szeretnénk ilyenkor a fenti témákkal foglalkozni, de ha belegondolunk, hogy mennyivel többet tudunk segíteni bármelyik szerettünknek, ha mindezen információk birtokában vagyunk, máris megértjük, hogy bizony ez is a szeretet része, hiszen a jó szeretet odafigyelő és gondoskodó.

Leave a Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..