Flyerz Magazin - MINDENHOL OTT VAGYUNK!
EgyébFlyerz SelectionSPORT

TESZT: HONDA CRF1000L Africa Twin: Mád Max

5

Amikor megálmodtuk, hogy motorokat szeretnénk tesztelni, egy olyan köntösben képzeltük el, hogy nem csak a száraz technikai adatokat elemezzük, hanem olyan gyönyörű tájakat járunk be és mutatunk meg az olvasóknak, ahova érdemes ellátogatni. Első úti célunk Tokaj-Hegyalja és környéke volt, amire a legjobb választás az új Africa Twin, nem csak az afrikai hőség miatt, hanem mert  a Honda felélesztett legendája mind forgalmasabb utakon, mind a terepen megállja a helyét.

Rengeteg év telt el a Honda első Africa Twinjének piacra dobása óta. A 80-as években a Párizs-Dakart, a Sivatag Királynője, az NXR sorra nyerte, így született meg az akkor még V2-es XRV, ami elérhetővé tette azt az élményt a nagyközönség számára, ami kultikussá tette a versenymotort.  Az óriás terependúró megbízhatóságával, motorozhatóságával letette névjegyét a 90-es években és a mai napig a használt motor piacon keresett darab, és rendkívül jól tartja az árát. Az első Africa Twinek még 650 ccm-es blokkal kerültek piacra és a Honda XL 600 V Transalp vázára épültek, de ezt elég gyorsan módosították 750 ccm-re, viszont a Transalpos alapok végig megmaradtak. Több széria is készült az elődből. Az említett blokknövekedésen túl 92-ben érkezett bele a Tripmaster (digitális méterszámláló), majd emelkedett a lóerő, változott a tank mérete, a légszűrő az ülés alól a tank tetejére került, a visszajelző lámpa helyett tartalékállásos benzincsapra váltottak, de változtattak az évek alatt a gyújtásrendszeren és a fojtószelep szenzoron és több színváltozat is született. 2003-ban 16200 Africa Twin után leállt a gyártósor Japánban érthetetlen okokból, hiszen sem a Transalp és a Varadero ilyen-olyan változatai sem tudták azt az űrt betölteni amit maga után hagyott az óriás.

Resize of 20160625_084037

De végre idén megérkezett a kereskedésekbe az, amire annyira vártunk! A legenda feléledt, újjászületett, hogy ismét megmutassa, hogy ő mérce! Pénteken kaptuk kézhez a Honda Hungary-től a manuális váltós változatát az új CRF1000L Africa Twinnek. Elsőre, ami a legjobban szembetűnik a gépen, hogy nem lett kisebb. Sőt… a 870/850 mm-es ülésmagasság alacsonyabb vezetőknek nem igazán való, ha csak nem szeretnek lábujjhegyen állni kereszteződésekben.  Az első kerékről már ordított, hogy terepre kívánkozik, hiszen nem megszokott 21 colosra méretezni mostanság.  Kicsit késésben voltunk így a terv az volt, hogy Gyöngyösig pályán haladunk, majd a hegyek felé vesszük az irányt. Az elődjével szemben jó döntés volt, hogy a V2-es elrendezés helyett, egy 998 ccm-es, nyolcszelepes sorkettőt kapott, így némileg jobban, kényelmesebben el lehet férni és kedvez az állva motorozásnak is a keskenysége. A 94 lóerő nem kiugró teljesítmény, ami itt nem is különösebb cél, viszont a már 6000-es fordulatszámon leadott 98 Nm-es legnagyobb elérhető forgatónyomaték bitang erőssé teszi a gépet a saját szegmensében. A pályán az első 20 km-en megtapasztalhattuk a radikális fékezés hatékonyságát, mivel a szembejövő sávban egy helyszínelés zajlott, amire a mi oldalunkon a kíváncsiságtól vezérelve mindenki vészfékezésbe kezdett. Motorunk megpakolva és két személlyel prímán vette a gyors megállást, teljesen jól fogott a fék és a vékony első kerék tapadása sem rontott a hirtelen jött helyzeten, amire egyébként 310 milliméter átmérőjű tárcsák és négydugattyús, radiálisan rögzített Nissin nyergek lettek szerelve. Igazából egyetlen negatívummal találkoztunk a gyors szakaszon. A plexi vonalvezetése nem a legjobb, 120 fölötti tempónál a fejrezonancia zavaró, masszívan rázkódik a bukósisak. A Honda képviselőjétől megtudtuk utólag, hogy ehhez a magassághoz (185cm) az alacsonyabb plexi ajánlatosabb és az már kiküszöböli ezt a hibát. Ha ezt valamennyire sikerül megszokni, akkor viszont élmény a gyorsabb tempó is, a motor szinte kiköveteli a haladást. Mind alacsonyabb, mind magasabb fordulaton kifejezetten erős, de teszi ezt olyan lágysággal és egyenletességgel, hogy sem az erősebb gázfröccsök, sem a gázelengedések nem okoznak olyan túlzott ellenhatást. 2500-as fordulat felett pedig annyira gyönyörű hangot produkál a gép, hogy beleborzong az ember.

Resize of 20160624_191753

Gyöngyös után mátrai kalandozásokba kezdtünk. Remek, friss, ropogós, felújított utakba futottunk, ahol motorunk azt is megmutatta, hogy a 232 kg-os tömege ellenére – ami konkrétan nem érezhető – a kanyarokban szépen engedi magát dönteni, köszönhetően a kiváló tömegeloszlásának. A parádi büfésoron álltunk meg elsőnek, kifújtuk magunkat és ittunk egy üdítőt. A sor egy kifejezetten közkedvelt kiránduló hely és motoros pihenő, most is élő zenébe, fantasztikus hangulatba, kiváló árakba futottunk. Utunk tovább Sirok felé vezetett, ahol ismét megálltunk fotózni egyet a Siroki várnál, majd Egerig gurultunk, ahol az első tankolást megejtettük. A legnagyobb meglepetésünkre a motor 4,8-as átlagfogyasztást hozott vegyes utakon. Egyébként a motorba közel 19 literes tank kapott helyet. A 25-ösön folytattuk az utunkat Szilvásvárad felé, mert hallottunk egy motoros panzióról. A Magyar Route 66 igazán hangulatos kis hely, az apartmanokkal és kempingezési lehetőséggel, a több hektáros kerttel és annak medencéjével és a motor gyűjtő – imádó, jó fej, beszélgetős, közvetlen holland tulajdonossal. Boldogan mutogatta a fotóit, a Daytona Bike Weekről és még számos helyről, amit motorral járt be. A vendégek is egytől egyik motorosok és visszatérő arcok, az árak pedig rendkívül kedvezőek, csupán 4.000,- Ft. egy éjszaka a vendégházban és panzióban.A 25-ösről lefordultunk Mályinka felé, hogy egy szép erdei úton érjük el Lillafüredet. Az út izgalmas volt, de inkább túramotoroknak ajánlott. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy sportmotorral ne próbálj meg nekivágni! Az aszfaltozott, de nagyon keskeny, erdészeti jellege miatt változatos út, gyakran tűzdelt éles kanyarokkal az Africa Twinnek gyerekjáték volt, igazi élménymotorozást nyújtott.     index

Már sötétben értünk Lillafüredre, ahol csak egy pár perces pihenést iktattunk be. A pihenés alatt mi a fotózást értjük, de egyébként semmi szükség megállásra, mert a motor konkrétan olyan kényelmes, hogy a világból ki lehetne vele motorozni. A vezetőülés éppen elég széles ahhoz, hogy kényelmesen lehessen rajta ülni hosszútávon, a láb nem zsibbad, nem áll görcsbe, mint oly sok motornál, a kárpit anyaga pedig nem engedi a csúszkálást. A hátsó rész is rendkívül jól lett kivitelezve. A lábtartók pont olyan jó helyen vannak, hogy az oldaldobozokkal harmóniába kerülnek, azok szinte támasztanak és annyira szépen ülhető, hogy sem a vészfékezésnél, sem rázkódósabb utakon nincsen előre csúszkálás és az utas keze sem törik ki a kapaszkodástól. Jelen esetben a 162 cm-el igazi kihívás erre a magasságra felszállni utasként, főként így feldobozolva, de pár le és felugrás után teljesen megszokható a nagyobb lendület. Este 11 fele érkeztünk meg a szállásunkra és így a sötétben motorozást is tesztelhettük. A teljes LED technológiás fényrendszer a szerpentinen is kiválóan funkcionált. Mind a tompított és a távolsági fény is kellően magabiztos motorozást engedett meg az éjszakába.

Resize of 20160625_082125

A szállásadónk a mádi Demetervin Pincészet volt. A panzió rész tavaly készült el és több, mint mesés. A 250 éves kőépületnek mesélnek a falai. Érkezésünk után, Demeter Endre mádi sajtválogatással kínált minket és rögtönzött bor kóstolásba kezdtünk. A 7 tételből igazi kuriózum volt az aszúesszenciájuk, ami 700 gr maradék cukrot tartalmaz, és igazi ritkaságszámba megy, de nem mehetünk el a Király nevű száraz furmintjuk mellett sem, ami egy dűlőszelektált bor, a Király-dűlő legmagasabb, kézi művelésű meredek tábláiból és elképesztően karakteres, testes, de mégis jól iható bor, ami tökéletesen megmutatja a mádi minerális jelleget. Ébredés után a Mádi Kúriában reggeliztünk, megnéztük a Tokaji Borbarátnők boltját, majd egyszemélyes tereptesztre a tokaj-hegyaljai dűlőket választottuk. Itt mutatta meg az Africa Twin az igazi erősségét! Ökölnyi köveket, meredek földutakat játszi könnyedséggel vett. A motor fordulóköre pedig tényleg terepre lett fejlesztve, szűk helyeken is könnyedén bántunk vele. Eddig nem sokat dolgozott az ABS, de a laza talajon és lejtőkön néha érzékeltük a nem zavaró, és dolgát tevő rendszer jelenlétét. Nap közben elugrottunk Tokajba egy kis városnézésre, de keveset időztünk, hogy jusson idő a bodrogkeresztúri kedves kis motor múzeumra is. Délután Encs felé kanyarodtunk, hogy felkeressük az Anyukám Mondta Éttermet, ami a megye legismertebb és egyik legjobb helye. A maga kedvességével, barátságos légkörével és verhetetlen konyhájával, annyira eltalálták a tulajok, hogy hetekkel előre érdemes asztalt foglalni, ha hétvégén szeretnénk érkezni. Megéri! Nem volt olyan étel a kóstoltak közül, ami ne lett volna frenetikus gasztronómiai élmény.

10

Visszatérve a szállásra a pihenés lett volna evidens, de nem bírtunk magunkkal és esti túrázásba kezdtünk, legfőképp azért, hogy a környék nevezetességeinek felkereséséből kipipáljunk még párat. A 37-es úton kipróbáltuk a motor gyorsaságát is ismét, majd a Sárospataki Várat látogattuk meg. A környéket nagyon rendbe tették, igazi turistacsalogató, kellemes hellyé varázsolták.  Sárospatakról Vámosújfaluig pattoghattunk volna a hosszú, borzalmasan kátyús, toldozott-foltozott úton, ha más motorral érkezünk, de az Africa Twin parádés futóműve, a hosszú hátsó lengőkar, a végtelen rugóutak és a tökéletesre hangolt csillapításnak köszönhetően a magyar félterepes úton is királyi komfortot és stabil úttartást nyújtott. Beugrottunk Tolcsvára is, ahol rengeteg műemlék-jellegű épületbe botlottunk, egymás hegyén-hátán sorakoztak a szebbnél szebb kúriák és kis kastélyok, majd Erdőbényétől Aranyospusztáig egy jó minőségű erdős szakasz várt ránk ismét, ami szinte bármilyen motorral élvezhető és számos pihenőhely övezi, még mi is megálltunk fotózni egy kicsit. Célirányosan Boldogkőváralja felé folytattuk utunkat, ahol a Boldogkői Vár gyönyörű látványt nyújtott kivilágítva. Kirándulóknak javasoljuk felkeresni, hiszen a dombra felvezető út egészen a várig visz, és gyönyörű panorámával kecsegtet.Visszatérve szálláshelyünkre, ismét egy kellemes beszélgetésbe kezdtünk a borász-házigazdával, aki egyébként szintén motorozott korábban, így kellemes tartalommal megtöltve az időt a búcsúesténkre.

2

Másnap a hazafelé vezető utunkat úgy terveztük, hogy a 25-ös és 23-as utak új felújított szakaszait fedezhessük fel. Még mindig zajlik az útburkolatok javítása néhol, de jellemzően kellemes és haladós, legfőképp változatos táj fogadja az erre motorozókat. Az Africa Twin nagyon kellemes útitárssá vált és roppant élvezetes volt megtapasztalni, hogy szinte bármilyen helyzetbe kényszerítettük, megállta a helyét. A méreteit uralmunk alá helyezve, bátran állíthatjuk, hogy minden tekintetben ismét egy klasszis motort alkottak a Hondánál.

Honda CRF 1000 L Africa Twin

Motortípus: Folyadékhűtésű négyütemű 8 szelepes soros kéthengeres benzinmotor

Hengerűrtartalom: 998 ccm

Furat x Löket: 92 x 75,1 mm

Teljesítmény: 95 Le, 7500 ford./perc

Nyomaték: 98 Nm, 6000 ford./perc

Sebességváltó: Előtéttengelyen 6 fokozatú szekvenciális nyomatékváltó

Futómű elöl: 45 mm átmérőjű cartridge rendszerű fordított teleszkópvilla állítható előfeszítéssel, húzó- és nyomófokozati csillapítással

Futómű hátul: 655 mm hosszú alumínium lengővilla, gáztöltésű központi rugóstag, 35 fokozatban állítható előfeszítés, állítható húzófokozati csillapítás

Fék elöl: 310 mm átmérőjű dupla, hullámos úszóágyazású tárcsafék, radiális négydugattyús féknyereg, ABS-szel

Fék hátul: 256 mm átmérőjű hullámos tárcsafék, egydugattyús úszóágyazású féknyereg, kikapcsolható ABS

Gumik: 90/90-R21 és 150/70-R18

Tengelytáv: 1575 mm

Ülésmagasság: 870 / 850 mm

Tömeg: 232 kg

Üzemanyagtartály: 18,8 l

13509386_1254063917960992_977994969_o

Resize of 20160625_114903

13549073_1254063997960984_1462921650_o

Resize of 20160625_133931

Resize of 20160625_162710

Resize of 20160625_130805

Resize of 20160625_120208

Resize of 20160625_083612

Resize of 20160624_205541

Resize of 446_2000821188

Resize of 446_1570618246

Leave a Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..