Flyerz Magazin - MINDENHOL OTT VAGYUNK!
GASZTRO

Tippek és tanácsok a vegán étrendhez

Screen Shot 2019-06-17 at 14.47.13

Az utóbbi években a vegán életmód nagy teret nyert magának. Sokan egészségügyi okokból, sokan pedig meggyőződésből vágnak bele. Hatékonyságát azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Mi az a veganizmus?

Többen keverik a vegán és a vegetáriánus kifejezéseket, hiszen mindkettőnek a lényege, hogy az étrend követői nem fogyasztanak húst. A vegetáriánus táplálkozásnak több változatát különböztetjük meg aszerint, hogy az étkezés során a növényi mellett milyen állati eredetű táplálékot viszünk be a szervezetünkbe.

Az ovo-lakto-vegetáriánusok fogyasztanak tejterméket és tojást, a laktovegánok pedig csak tejterméket esznek, tojást nem. A vegán étrend esetében pedig csak tiszta növényi alapokból készülhet az étel. Ez a fajta életmód a húsokon kívül kizárja a méz, a tejtermékek, a tojás, de néha még a gomba fogyasztását is.

Bizonyos esetekben vegánná válni egy döntés, de sokan kényszerülnek elhagyni az állati táplálékot valamilyen egészségügyi ok miatt. Az ilyen jellegű étkezés pozitívan hathat a túlsúlyra és a szívbetegségre, de csak akkor, ha az étrendet pontosan megtervezték.

Ezeket az előnyöket tapasztalhatod

Az orvosi kutatások azt az eredményt mutatják, hogy a vegán étkezés javuló egészségügyi állapotot eredményez. Ez főleg azokra vonatkozik, akik életük jelentős részében tejtermékekben és húsban gazdag ételeket fogyasztottak.

Az első ilyen változás, amit a vegán diétába kezdő személy észrevehet, az az, hogy megnövekszik az energiaszintje az étkezés után, illetve a két étkezés között. A gondosan összeállított ételek (gyümölcsök, zöldségek, olajos magvak, magas rosttartalmú gabonák) abban segítenek, hogy a szervezet folyamatosan magas energiaszinten működjön. Az ilyen típusú ételek több vitamint, rostot és ásványi anyagot tartalmaznak, és ezeknek köszönhetően a biológiai folyamatok jobban működnek. Ezzel szemben az állati eredetű táplálék fogyasztása során az energiaszint csökken, fáradtságot lehet érezni.

Jelentős változás figyelhető meg a bélműködésben: idővel egészségesebbé és rendszeressé válik, azonban a kezdeti néhány hétben előfordulhat a puffadás. Ez aztán elmúlik, és az emésztőcsatornára vonatkozó pozitív változások megjelennek.

Azt azonban fontos észben tartani, hogy a pozitív folyamatok csak akkor jelentkeznek, ha a táplálék nem finomított, feldolgozott élelmiszerekből (fehérliszt, hozzáadott cukor) készül, hanem teljes értékű hüvelyesekből, főtt és nyers zöldségekből, gyümölcsökből, barna rizsből és gabonából.

Az ilyen jellegű vegán étrend hatással van a testsúlyra és csökkenti a sztrók, a cukorbetegség kockázatát is.

Mire kell figyelni?

Érdemes tudni, hogy van néhány olyan tápanyag, amire az emberi testnek szüksége van, de csak az állati eredetű ételekben található meg. Ilyen például a vas, a cink, a D-vitamin vagy a kálium. A hiánybetegségek megelőzése érdekében fontos, hogy az említett tápanyagok étrendkiegészítővel pótlásra kerüljenek.

Épp ezért az étkezéseket alaposan meg kell tervezni. Az emberi szervezet ugyanis az elfogyasztott fehérjéket aminosavakra bontja le, majd ezek segítségével építkezik. Azonban a szervezet további kilenc szükséges esszenciális aminosavat nem tud előállítani, ezért fontos a kiegyensúlyozott táplálkozás. Húsfogyasztás esetében ennek nincs akkora jelentősége, mivel az állati eredetű táplálékban mind a kilenc megtalálható, viszont a növényire ez nem igaz.

Az olajos magvak, a hüvelyesek és a gabonafélék tartalmazzák a legtöbb fehérjét, viszont mindegyikben különböző típus fedezhető fel. Ezért van szükség a változatos étrendre: az említett ételek kombinálásával bevihetőek a megfelelő fehérjék. Ezt a folyamatot komplettálásnak nevezik, és fontos, hogy ez a napi étkezés során megtörténjen.

A fehérjéken kívül figyelni kell a B12-vitamin bevitelére is. Természetes formájában a növényi táplálék nem tartalmazza, ezért étrendkiegészítők segítségével kell az étrendbe illeszteni. A B12 szükséges az idegsejtek és a vér megfelelő működéséhez. Hiánya általában kimerültséggel, légszomjjal, rossz memóriával, illetve bizsergő kezekkel és lábakkal jár.

A vegán étkezés ugyanolyan egészséges lehet, mint az állati eredetű táplálékbevitel, sőt bizonyos esetben pozitív változások is megfigyelhetőek. Ehhez azonban kulcsfontosságú a megfelelő tervezés, mert a nem kiegyensúlyozott diéta hiánybetegségekhez és fáradékonysághoz vezethet.

Leave a Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..