Flyerz Magazin - MINDENHOL OTT VAGYUNK!
Flyerz Selection

Tuti tippek a téli megbetegedések ellen

cold-1284028_1280

A téli időszakban hajlamosabbak vagyunk többször megbetegedni, aminek nemcsak maga a hideg az oka, hanem az immunrendszerünk meggyengülése és a helyes életmód hiánya is. A téli periódus előtt nem árt felturbózni kicsit a szervezetet, de a legjobb, ha egész évben odafigyelünk magunkra, így a hideg napok sem fognak majd ki rajtunk. 

Télen a leggyakrabban a légúti betegségek ütik fel a fejüket, melyek jórészt bakteriálisak, de előfordulnak vírusos eredetűek, például az influenza

Az, hogy ilyenkor kevesebbet vagyunk a szabad levegőn, és sokszor beszorulunk emberekkel teli helyekre, még inkább növeli a betegségek terjedését.

Tél előtti tuning

Immunrendszerünk bonyolult és összetett hálózat, melynek tagja maga a bőrfelület, a manduláink, a lépünk, a bél egy szakasza, és a vérünkben lévő fehérvérsejtek is. Éppen ezért nem elég az immunrendszernek egy féle “csodaszer”, ami rendben tartja. Ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, és a téli hónapokat viszonylag betegség mentesen vészeljük át, évközben jól kell táplálkoznunk, eleget mozognunk, kerülni a stresszt, és pótolni a vitaminokat.

A helyes táplálkozásról túl sok fajta hamis infó van, nehéz eligazodni manapság az útvesztőben. Az azonban biztos, hogy a túl sok feldolgozott élelmiszer és szénhidrát nem kedvez a testünknek, elhízunk, és az elhízás pedig számos szövődménnyel jár. Tehát ha mindössze arra figyelsz csak egész évben, hogy ne egyél annyi cukros ételt, pékárut, tésztát és édességet, illetve cukor helyett mézzel édesítesz, máris rengeteget tettél az egészségedért! A zöldségek kellő mennyiségű fogyasztásával szintén nem lőhetsz mellé, de a piros bogyós gyümölcsökkel sem, melyek gyümölcscukor tartalma alacsonyabb, viszont magas a vitamin és ásványi anyag tartalmuk.

Nem kell salátán élni, sőt, jó, ha tudod, hogy a vöröshúsokban, zsiradékokban és pl.a májban rengeteg vitamin és vas van, ami kell a szervezetednek. Télen kapj rá nyugodtan a mama húslevesére és a resztelt májra!

A mozgás is nagyon fontos szempont. Sokan sokféle kifogással kerülik el a rendszeres mozgást, pedig senki nem kívánja, hogy olimpikon legyél! A szervezetednek immunerősítésre már bőven elég, ha heti 1 vagy 2 alkalommal végzel 45 percnyi, valamilyen könnyed, számodra frissítő mozgásformát. Akár táncolhatsz is!

Vitaminpótlásnál ne csak a C-re gondolja, hanem a D-vitaminra is! Ez utóbbit télen különösen előnyös külső forrásból is pótolni.

A vírusos járványok elkerülésére ott vannak a védőoltások, ha nagyon félsz ezektől a megbetegedésektől, vedd fel a háziorvosnál.

Praktikák a leggyakoribb meghüléses betegségek ellen

A legtöbb téli betegség természetesen a hideggel való érintkezés útján jön létre, vagy a nyirkos időben felszaporodó kórokozók miatt.

A hideg okozhat náthát, arcüreggyulladást, torokgyulladást, légcsőhurutot, és akár felfázást is, míg a baktériumok szintén előidézhetik ezeket, ha már megbetegedett személlyel érintkezünk. 

Ha nem fektettél a megelőzésre kellő hangsúlyt, és benyeltél valamilyen téli megbetegedést, akkor nem marad más hátra, mint túlélni és kikúrálni.

Az nagyon fontos, hogy ha elhúzódik, magas lázzal jár, szédüléssel, vagy fulladásos köhögéssel egy ilyen betegség, akkor mindenképpen irány az orvos! A bakteriális eredetű betegségekre hatásosak az antibiotikumok, csak ne felejts el mellé probiotikumot is szedni.

Ha enyhébb tüneteid vannak, akkor jöhetnek a házi praktikák:

  • Mind a légteret, mind a környzetedet fertőtlenítsd! Előbbihez használj növényi olajkomplexet párologtatóba, ez az orrüreg szellőzésének is jót tesz majd. A tárgyakat, felületeket pedig antibakteriális kendővel töröljétek át, és a padlónak sem árt egy kis Flóraszeptes vagy Domestoszos felmosás.
  • Igyál sok folyadékot, lehetőleg gyógytea formájában, melegen. Remek szolgálatot tesznek a náthánál, köhögésnél a kakukkfű, kamilla, kasvirág, lándzsás útifű, izlandi zuzmó, hársfa, pemetefű. De beszerezheted őket tinktúra vagy szopogató tabletta formájában is.
  • A teákat megfűszerezheted gyömbérrel és fahéjjal, mert ezek immunerősítők és fertőtlenítők. Édesíteni mézet használj, ami táplál is, és gyulladáscsökkentő.
  • Toroköblögetés jó sós vízzel, torokfertőtlenítő szerrel, vagy diófalevél teával.
  • Öblögetés mellett jót tehet az inhalálás is, sós víz fölé hajolva, vagy eukaliptusz olajat csepegtetve a vízbe. Ha van hideg párologtatót, abba tegyél Salvus-vizet!
  • Vitaminpótlás: C- és D-vitamin is magasabb dózisban. Fogyassz vörös húsokat, belsőségeket, ha szereted.
  • Ha nagyon fáj valamid, vagy hőemelkedésed van, vegyél be fájdalomcsillapítót.
  • Ha nehezen megy az alvás a tünetek miatt, igyál citromfű és orbáncfű teát. Ezek többszörösen is hatásosak.
  • Néha jól eshet egy kis hűs borogatás a fejre.
  • Közhelyes lehet, de a legfontosabb tényleg a pihenés! A szervezet úgy regenerálódik a leggyorsabban, ha kifekszed a betegséget, pihensz.

Ha ezeket megfogadod, és igyekszel egész évben tenni az egészségedért, akkor a téli időszakban sem fogsz hetekre leesni a lábadról. Egészségedre!

Leave a Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..