Flyerz Magazin - MINDENHOL OTT VAGYUNK!
Flyerz SelectionGASZTRO

Zsűrinek (l)enni jó – Interjú a Bp BARbq tulajdonosával, Serényi Zsolttal

12391075_962706223801134_7857734648637409308_n_Fotor

A Flyerz TOP 25 street food zsűritagjainak nevét eddig titokban tartottuk, de most lebben a fátyol: mind a négy zsűritaggal olvashattok egy-egy érdekes interjút! Serényi Zsolt a Bp BARbq egyik megálmodója. Van feladata bőven, többek között a Flyerz TOP 25 street food vállalkozás zsűritagjaként kiválasztani egy győztest. Kérdeztük street food-ról, gasztronómiáról és vállalkozásról.

A Bp BARbq előtt – Serényi Zsolt /Facebook/

A Flyerz 3. Gastro & Event Marketing Konferencia és Díjátadó Gálán Téged is felkértek, hogy zsűrizd a TOP 25 street food vállalkozást. Te több fronton is képviseled az ország sikeres gasztronómiai vállalkozásainak élvonalát. Szerinted mi a hazai kisvállalkozások sikerének titka?

SZS: A kisvállalkozások sikeréről úgy általában nehéz lenne objektív véleményt mondanom, de valószínűleg nem csak az éttermekre vonatkozik az ősrégi teóriám, hogy százból nagyságrendileg csak tíz tud hosszútávon gazdaságosan, nyereségesen működni. Abból a tízből viszont kilencre biztosan jellemző, hogy a tulajdonos jelen van és aktívan részt vesz a mindennapi feladatok megoldásában, időt, fáradtságot nem kímélve. Igazi gazdája a helynek és minden fontos döntés a nevéhez fűződik. A maradék egy pedig csak különlegesen szerencsés.

Hogyan látod a mai streed food-osok helyzetét Magyarországon? Egyre nehezebb újat nyújtani, és a közönség igényei is magasabbak. Meg lehet ennek maradéktalanul felelni?

SZS: A street food, mint meghatározás és konkrét műfaj is nehezen definiálható. Nem is szeretem ezt a szót, de gyakran használom és a saját éttermünk bejáratánál is ki van írva, hogy ezzel informálhassuk a járókelőket. Manapság ez egy olyan formája a vendéglátásnak, amivel viszonylag nagy közönséget el lehet érni és a sok igyekezet gyakran ár-érték arányban igen jó kínálattal kecsegtet, képviseli a korrekt, megfizethető minőséget.

A verseny, mint általában a vendéglátásban, hatalmas. A választék is nagyon színes, de szerencsére a fizetőképes kereslet is fejlődőben van. Hibátlan helyeket persze nehéz találni, de a vendégek szinte biztosak lehetnek benne, hogy ha valami bevált, annak a jó és kiszámítható színvonalára egy következő alkalommal is számítani lehet. Elsőre mindenki kicsit gyanakvó, óvatos és akár túlságosan is nagy elvárásokat támaszthat, de második-harmadik alkalommal, egy ügyes társasághoz már bátran és nyitottan térhetnek vissza. Két dologgal érdemes kezdeni: vagy valamiből nagyon jót, vagy különlegeset, ritkaságot – mindenképp valami mást kell adni, mint amit az emberek már megszoktak, esetleg unnak.

Munka közben – Serényi Zsolt /Facebook/

Számtalan gasztronómiai bizniszben segítettél, benne vagy. Nagyon régen volt már a TV-Paprikás indulás, most pedig mindenhol ott vagy: úgy is ismernek, mint a Tetovált Séf, de Te vagy a Mamma Sferico rizsgombócainak megálmodója és a Bp BARbq egyik alapítója is. Hogyan lehet ennyi helyen lenni egyszerre, és ennyi mindent csinálni? Mi a titok?

SZS: 27 éve dolgozom konyhában és az első perctől kezdve rengeteget – ez nem panaszkodás, hanem dicsekvés. Legalább 10-15 évnek kellett eltelnie, hogy eléggé kiismerjem saját magam és megfogalmazzam, hogy ha túl sokáig csinálok egy valamit és nincs változatosság, akkor azt egy idő után (legfeljebb 1-2 év alatt) annyira megunom, hogy annak mindig vége szakad hirtelen: vagy nekem lesz elegem, vagy belőlem lesz valakinek elege.

Ez nem játék, bármit csinálok a gasztronómiával kapcsolatban az munka, tehát fáraszt – de nagyon szeretem. Lényeg, hogy sok mindenre próbálok időt szakítani, és mindenhol igyekszem jól teljesíteni. Ismerem a szakmai és fizikai korlátaimat (jó, néha fizikailag kicsit túlértékelem magam). Manapság rászoktam, hogy csak egyszerű dolgokat találok ki, és amikor valami jónak tűnik, akkor még azt is igyekszem tovább egyszerűsíteni. Ez üzlet, a komfortzónán belül kell maradnom és a biztos kézzel működtethető dolgokat igyekszem tökéletesíteni. Ami megy, bizonyított és működik, azt érdemes tovább csiszolni és fényesíteni még egy kicsit.



A Bp BARbq nem az első barbecue hely a fővárosban. Miben nyújt mégis mást? Mi a marketing stratégia?

 SZS: Nem igazán vagyunk igazi bbq, nem is leszünk soha. Igyekszünk tisztességes húsokat sütni bbq technológiával és ezekből általában főétkezésnek beillő szendvicseket készítünk. Az ételeinket a faszenes bbq pitt boxunk nélkül is el tudnánk készíteni; ez egy jól kipróbált, működő, “komfortos” kínálat lenne, sokan nem is vennék mindig észre a különbséget. A bbq-val csak csavarunk, tökéletesítünk egy picit a dolgon anélkül, hogy komplikálnánk.

Nem tudom miben vagyunk más, mert nem tudom, hogy a saját stílusunkban össze lehet-e hasonlítani minket bárkivel a városban. Tehát ebből a szempontból elsők vagyunk: nem többet, hanem mást nyújtunk. Amiben viszont sokáig nem számítok konkurenciára, hogy nálunk – a társamnak köszönhetően – a bbq a legfelsőbb kategóriájú bárélettel társul. Igen magasra tettük a lécet a kevert italok terén, és tökéletesnek tűnik a fúzió a két markáns tevékenység között.

Mennyire nehéz elindítani, majd megtartani egy vállalkozást?

 SZS: Ha feleannyira nehéz megtartani, mint elindítani akkor még rengeteg dolgunk van, nagyon kell igyekeznünk, nem fogunk unatkozni egy darabig.

Nem várom, hogy eláruld, Te kire voksolnál a 25 street food-os közül, de annyit mondj légy szíves: melyik street food áll a legközelebb hozzád?

 SZS: A tex-mex régi szerelmem, nagyon sokáig meggyőződésem volt, hogy a legjobb lenne, ha én is ezzel kezdenék saját vállalkozásba. A hamburger piacon van a legnagyobb verseny, ami egyre jobb minőséget eredményez, én is szeretem. Tetszenek azok a helyek, ahol egyetlen termékre épül az egész üzlet, itt lehet igazán magas szintre hozni a minőséget.

Nagyra becsülöm a vándorokat, csodálom a food-truck-osok elszántságát és megszállottságát, gyakran emelem kalapomat előttük.

Itt gyakorlatilag mindenki a konkurenciám, de nem ellenségeket, hanem csapattársakat látok, mind ugyanabban a ligában játszunk és közösen dolgozunk a street food sikeréért. Nagyon nehéz a feladat, inkább szurkolnék mint kritizálnék! Szerencsére a szubjektív döntéshozók között csak egy vagyok a négyből, így könnyebb lesz a lehető legjobb végeredményig eljutni. Jó döntés valószínűleg nem lesz, az igazságos eredmény lehet egy szép cél.

“…az igazságos eredmény lehet egy szép cél.” – Serényi Zsolt /Facebook/

Ha street food-dal, brand építéssel, marketing-és kommunikációs stratégiákkal kapcsolatos hasznos tanácsokat és tippeket szeretnél hiteles szakemberektől hallani és érdekel, ki kerül ki győztesként a Flyerz TOP 25 street food vállalkozás közül, gyere el március 14-én a 3. Gastro & Event Marketing Konferenciára!

Hétfő éjjelig még Te is leadhatod szavazatodat, Flyerz TOP 25 street food közönségdíjasára!

Jelentkezés itt!

 

A borítókép és Serényi Zsolt fotóinak forrása a Facebook.

 

 

 

Leave a Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..